Forum: Se glimt fra årets LM på skøyter

*Årets Landsmesterskap ble avviklet i Harstad i helgen". Deltakelsen var tynn spesielt i gutteklassene – som viser at bredden i norsk skøytesport dessverre mangler. Hva gjør vi med det – kjære skøytevenner?

“Se bilder fra årets Landsmesterskap på skøyter”: http://www.ht.no/bildeserie/article525229.ece?imageIndex=0#pageTop

Har du lyst til å oppleve VM i skøytemetropolen Calgary?

Denne sesongen skal VM allround arrangerast i skøytemetropolen Calgary. I Olympic Oval, ein av verdens aller raskaste baner. Nærmare bestemt 7 – 8 mars.
Har du ikkje vore der før, bør du gripa sjangsen. Eg lover deg at du ikkje vil verta skuffa.
Norway Supporter Team arrangerer tur bortover. Det er enno nokre få plasser att. Ta snarast kontakt med Petter Ellingsen dersom du er interessert. Epost: pett-e@online.no eller tlf 90083846
Dette kjem til å verta ein opplevelse for livet!

World Cup i Vikingskipet

Det einaste internasjonale stevnet på seniornivå som vert arrangert i Norge denne sesongen er WC på Hamar og Vikingskipet i månadskifte januar/februar.
Kanskje meir enn nokon gong, er det viktig og nødvendig at alle oss som er glad i Norsk skøytesport, kjenner vår besøkelsestid og møter på tribunen. Planlegg ein litt, kan andre ting heilt sikkert justerast til ei anna helg. Våre aktive fortjener at me stiller opp og støttar dei maksimalt. Det er og ikkje minst viktig med tanke på at me pr no ikkje har ein generalsponsor. Med gode norske prestasjoner og flotte TV bilder med mykje folk på tribunen, kan det hjelpa NSF i jakta på sponsorkroner.
Eg utfordrar herved alle som er innom dette forumet til å stilla i skipet denne helga med supporterutstyr, inkludert det norske flagget! NB! Ta gjerne med naboen også.

Mange forslag til endringer fra det nederlandske skøyteforbundet

Det nederlandske skøyteforbundet KNSB lanserer en lang rekke endringer i måten den internasjonale skøytesporten organiseres på, iflg. oppslag på Schaatsen.nl i dag. Her er hovedpunktene slik jeg oppfatter dem:

Les mer…

Se glimt fra LM på skøyter

Årets Landsmesterskap ble avviklet i Harstad i helgen.
Deltakelsen var tynn spesielt i gutteklassene – som viser at bredden i norsk skøytesport dessverre mangler. Hva gjør vi med det – kjære skøytevenner?

Se bilder fra årets Landsmesterskap på skøyter

Sverre Lunde Pedersen 5. beste gjennom tidene

Etter helgens VM har junioren Sverre Lunde Pedersen rykket opp på 5. plass på den norske adelskalenderen gjennom tidene.

Glimrende gjort av den 19 år gamle Fana-løperen som er en av de store favorittene i årets junior-VM. Her er Norges Topp 10 pr. 19.2.2012:

NORSK ADELSKALENDER, MENN – pr. 19. februar 2012
Stor adelskalender
Nr Navn Født 500 m 1500 m 5000 m 10000 m (ses) Poeng
1 Håvard Bøkko 35,86 1.42,67 6.09,94 12.53.89 (11) 145,771
2 Eskil Ervik 37,03 1.45,73 6.10,65 12.59,69 (06) 148,322
3 Henrik Christiansen 37,19 1.46,33 6.15,41 13.15,42 (11) 149,945
4 Sverre Haugli 37,52 1.46,98 6.18,09 13.12,75 (10) 150,626
5 Sverre Lunde Pedersen36,56 1.45,48 6.22,83 13.43,01 (12) 151.153
6 Lasse Sætre 38,15 1.49,36 6.17,60 12.56,85 (06) 151,205
7 Øystein Grødum 39,10 1.48,52 6.15,50 12.56,38 (06) 151,642
8 Odd Bohlin Borgersen 37,73 1.49,57 6.19,20 13.15,67 (06) 151,956
9 Fredrik van der Horst 36,70 1.47,32 6.27,87 13.39,48 (12) 152,323
10 Petter Andersen 35,52 1.45,32 6.34,81 14.05,19 (06) 152,366

Roald Aas døde lørdag

Skøyteløperen Roald Aas døde lørdag 18. februar nesten 84 år gammel. Som niåring husker jeg godt at Roald vant OL-gull på 1500 meter i Squaw Valley i 1960. En stor dag for meg som hadde Roald som ett av mine store skøyteidol den gangen.
Jeg opplevde å få se Roald på skøytebanen én gang, og det skjedde på Geilo i 1959. Roald som likte seg svært godt under disse Geilo-oppholdene, på Bardøla pensjonat, satte også norsk rekord på Geilobanen året før på 3000 meter med sterke 4.41.7. En norsk rekordforbedring på over fem sekunder, og bare drøye sekundet bak verdensrekorden.
Aas var det meste av 1950-tallet Norges nest beste skøyteløper. Den evige toer som han ble kalt havnet nemlig litt i skyggen av Hjalmar «Hjallis» Andersen, senere av Knut «Kupper’n» Johannessen.
I perioden 1951 til 1960 deltok Aas i samtlige EM og VM. Han fikk også med seg tre OL.
Aas var en typisk mellomdistanseløper, og i Oslo i 1952 tok han bronse på 1500-meteren. I 1960 delte han altså gullet med russeren Jevgenij Grisjin.
Aas var også en god syklist med flere NM-gull. Han ble også tildelt Egebergs Ærespris – i 1956.
Aas døde etter en tids sykeleie, opplyser hans familie til NTB.
Vi lyser fred over Roalds minne.

CBA flytter ut av landet og Kramer kan bli Bøkkos lagkammerat.

CBA er med rette dritt lei på barnslighetene til skøyteforbundet og flytter ut av landet. Jeg kan ikke fatte at straffen til Mueller skal vedvare skal gå utover norske løpere som er uskyldige. Jeg finner ikke annet ord enn at skøyteforbundet kan imigrere til Nord Korea eller Cuba med sin straffe utmåling som rammer to av våre fremste løpere. Nå imigrerer CBA til et annet land og selveste Kramer kan bli med på laget for han liker Mueller som trener, det sier mye om forbundets “kjerringe” fakter.
Skøyteforbundet fremstår som en stor flause i norsk og internasjonal skøytesport, det er min mening.

Les her

Peter Mueller har en CV som en av de fremste trenerne i verden og han har resultater få andre kan måle seg med. Bøkko sliter klart når Peter ikke får sekundere og gi noen gloser på isen, jeg så nå på Hamar da Bøkko gikk i par imot Alexis Contin. Mueller sekunderte og kom med noen gloser til Bøkko og jeg kunne se at Contin trakk på flire båndet :-)

Isen i Vikingeskipet suger både tid og krefter.

Kan ikke fatte at de ikke kan legge en hurtigere is i Vikingeskipet slik at tidene blir bedre og at løperne kan gå under topp forhold. Ingen gode tider eller normale tider fordi isen ikke var topp og glatt nok, så tydelig at løperne slet seg igjennom løpet.

Og ellers er det merkelig at det legges løp en uke før et mesterskap i Moskva, da tar ikke alle ut alt.
Og jeg er imponert over Sverre Lunde Pedersen sin utvikling i helgens løp, han har tatt steget opp blandt de beste.

Modummesterskap for 11 år siden

Klikk på bildet så blir det større!!
Dette bildet kom vi over på Geithus ILs klubbhus – som viser stor bredde i klubben for 11 år siden.

Reidar Borgersen ble Modummester på 3000 meter med tiden 4.12.6, foran tvillingbror Odd Borgersen 4.14,7 og Kent Kolnes 4.15.1.
I kvinneklassen var det Linda Olsen som vant på 40,9 foran Edel Therese Høiseth på 41.0. Hilde Røgeberg Pedersen som fortsatt er aktiv ble nummer tre på 45.0

Vårvik mot Nils Eiker Aas under junior NM

Husker du Atle Vårviks "Donald-drakt fra 1980-tallet?
Under helgens junior-NM tok Atle på seg drakta igjen og gikk “oppvisningsløp” mot Skøyteforbundets generalsekretær, Nils Einar Aas, som for anledningen stilte i Hjallis sin drakt fra 1950-tallet.
Vårvik fikk 47,2 mot Aas 51.4 på 500 meteren.
Løpet er filmet av Lars Finsen med sin mobiltelefon.

Se det oppsiktsvekkende løpet her

Her kan du følge junior-NM på skøyter

Her kommer resultatene fortløpende

Og her er statlisten lørdag

Foto: To av favorittene i herreklassen, Martin Bjertnes (til v.) og Kristian Fredriksen fra arrangørklubben Geithus IL

Norsk rekord av Espen - uten at Nrk registrerte det

Espen Aarnes Hvammen satte norsk rekord sammenlagt i sprintkombinasjonen under VM i sprint i Calgary, med 139.635 poeng. Dette skjedde uten at Nrks reportere skjønte eller registrerte det, i kveld. Det står til strykkarakter – herr Eriksen og Wetten!!
Den gamle rekorden hadde Petter Andersen, satt i 2005 i Salt Lake City med poengsummen 140.155. Dermed ble Espen også første nordmann under 140 poeng i ett og samme stevne.

Se sammenlagt

Annonse